Arbejdets fordeling
Principper for arbejdets fordeling mellem lærerne
Folkeskoleloven § 44 stk. 2
Arbejdets fordeling mellem lærerne gennemføres i forhold til vedtagne principper og målsætninger for skolen, således at lærerens faglige og menneskelige resurser anvendes mest hensigtsmæssigt for skolen som helhed.
Endvidere tilstræbes følgende
- Fagene fagfordeles fortrinsvis med linjefagsuddannede lærere eller lærere med mindst 5 års erfaring med faget.
- Lærerne arbejder i treårige forløb i 1. til 3. klasse, i 4. til 6. klasse og i 7. til 9. klasse. Lærerne kan arbejde i længere forløb.
- Dannelse af lærerteams om den enkelte klasse tager, så vidt det er muligt, udgangspunkt i fålærerprincippet i indskolingen.
- Mindst halvdelen af lærernes tildelte timer bør være klasseundervisning.
- Dansk- og klasselærerfunktionen i 1., 4. og 7. klasse fastlægges så tidligt som muligt.
- Nyansatte lærere indgår under fagfordelingen på lige fod med kollegerne på skolen.
- Det bør kun pålægges en lærer at være klasselærer for én klasse. Funktionen tillægges så mange fag/timer, at der er mulighed for daglig kontakt mellem lærer og klasse.
Vedtaget af skolebestyrelsen den 17. november 2014.